Rowery szosowe to już nie tylko sprzęt wykorzystywany na weekendowych przejażdżkach, lecz profesjonalne wyposażenie zawodowych kolarzy. Osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z tym sportem, zwykle szukają prostego poradnika, który pomoże im poprawić wyniki czasowe i podnieść poziom przyjemności czerpanej z jazdy. W tym artykule przedstawimy trzy kluczowe elementy wyposażenia, dzięki którym natychmiast staniesz się lepszym kolarzem.
Jaką ramę wybrać do roweru szosowego?
Rama jest najcięższym elementem roweru. Producenci od lat rozwijają swoje technologie, by zejść do jak najniższej wagi. Choć dla hobbystycznego kolarza może się to wydać irracjonalne, to w zawodowych wyścigach sprawa jest poważna i liczy się wręcz każdy gram. Pomocny jest tutaj karbon, który w porównaniu z aluminium jest zdecydowanie lżejszy. Trzeba przyznać, że rynek rozwija się bardzo dynamicznie, bo już dziś można dostać ramę, która waży mniej niż 5 kg. Oczywiście za taką przyjemność trzeba będzie słono zapłacić. Profesjonaliści z dobrym zapleczem sponsorskim nie patrzą jednak na cenę, a na jakość. To dla nich ważne, bo im lżejsza rama, tym większa prędkość. W przypadku ramy aluminiowej bardzo duża część energii jest pochłaniana, więc zawodnik musi włożyć dużo więcej siły, by dorównać przeciwnikowi na ramie karbonowej. Karbon zdecydowanie lepiej radzi sobie też z nierównym terenem, co z kolei okazuje się zbawieniem na treningach.
Hamulce szczękowe czy hydrauliczne?
Rowery szosowe mogą być wyposażone w hamulce szczękowe lub hydrauliczne. Pierwszą uderzającą różnicą między tymi rozwiązaniami jest cena. Jak łatwo się domyślić, hamulce hydrauliczne są wynikiem rozwoju technologii. Lepiej sprawdzają się w trudnych warunkach i przy dużych prędkościach. Są bardziej niezawodne, dzięki czemu korzystają z nich profesjonaliści. Wiele testów wytrzymałościowych potwierdza przewagę hamulców hydraulicznych nad szczękowymi. Osoby myślące o profesjonalnej karierze prędzej czy później będą musiały rozważyć inwestycję w ten sprzęt.
Najważniejsze zalety hamulców hydraulicznych:
- niezawodność również podczas deszczu,
- szybszy i wygodniejszy proces wymiany,
- dobra siła hamowania nawet przy scentrowanej obręczy,
- przewaga mocy hamowania nad hamulcami szczękowymi,
- dłuższy czas eksploatacji,
- mniejsze prawdopodobieństwo przetarcia gumy.
Siedzisko dopasowane do ciała
O ile rama i hamulce wpływają na czysto techniczne parametru, to rowery szosowe muszą być wyposażone w dodatkowe elementy, które zapewniają m.in. wygodę jazdy. Bez wątpienia najważniejszą rolę pod tym kątem odgrywa siodło. Każdy, kto miał okazję jechać na rowerze ze źle dopasowanym siedziskiem, wie że taka jazda staje się męcząca już po kilku minutach. Zamiast celować w ciemno, najlepiej udać się do profesjonalnego sklepu, w którym można nie tylko kupić siodło, ale też skorzystać z pomocy eksperta, który dopasuje je po dokonaniu pomiarów naszego ciała. Korzystając z takiej usługi ma się gwarancję, że siodełko będzie zapewniać komfortową jazdę nawet po nierównym terenie czy na wymagających podjazdach.